sejauh ku melangkah

semakin jauh ku melangkah..semakin banyak cabaran mendatang

Kembara : Episod 3 - Turkey

Kembali berbicara..
Kali ni sambungan kembara di Turkey. Bagi aku secara peribadinya, dalam banyak - banyak negara yang aku sampai ( mcm byk sgt ) Turkey paling best dan tak dapat dilupakan. Terletak di dua benua Asia dan Eropah menjadikan Turkey negara yang mempunyai tarikan semulajadi dan juga kesan - kesan tinggalan Pemerintahan Uthamaniah Khilafah Islam satu ketika dulu. Sedikit sebanyak perjalanan kami memberi gambaran bagaimana keadaan dan juga sebab - sebab yang mendorong kepada kejatuhan khilafah Islam yang kuat.

Perjalanan dari Syam menuju ke Ankara, Turki mengambil masa hampir sehari perjalanan. Tapi, cuaca yang sejuk serta perjalanan yang selesa membuatkan kami rasa masa berlalu begitu cepat. Dari Syam kami bertolak pukul 10 malam dan tiba di sempadan Turki lebih kurang 3 jam kemudian. Seterusnya kami transit di Antakia untuk menanti bas yang akan membawa kami ke Ankara.

Kenapa Ankara..??

Aku mulanya ingatkan Istanbul tu ibu negara Turki, rupanya kami semua silap. Istanbul ialah ibu negara bagi pemerintahan Uthmaniah dulu. Tetapi selepas Mustafa Kamal Ataturk menakluk Turki, terus ditukarkan Ankara sebagai Ibu Negara. Di Ankara kami menuju ke Kedutaan Besar Malaysia dan bermalam di rumah Penasihat Kedutaan Malaysia di Turki, Tuan Badli Sham. Ucapan terima kasih yang tak terhingga untuk beliau dan keluarga.

Bersama Tuan Badli Sham di Hadapan Kedutaan Malaysia di Turki

Ankara tak ubah macam Kuala Lumpur, ya la ibu negara. Bangunan yang tinggi, kesibukan kota raya dan jalan raya yang bertingkat. Cuma yang berbeza ialah salji turun dengan lebat sehingga kami rasa cukup puas dan lemas bila terlalu banyak salji. Masa di Syria punya la seronok main salji, bila sampai di Ankara salji turun tak henti sampai la malam kami bertolak ke Istanbul. Mulanya memang seronok gila dapat tgk salji turun. Tapi bila dah tak berenti sampai malam, nak jalan pun susah, penuh atas jalan, mula la rasa lemas dan nak demam.

Pagi tu kami dibawa ke Muzium Ataturk yang menempatkan kubur Mustafa kamal Ataturk dan juga barang - barang tinggalan dia. Di Turki ni, Kamal Ataturk sangat - sangat la disanjung oleh rakyat. Bagi masyarakat Turki, Kamal Ataturk merupakan bapa Turki yang berjaya membebaskan Turki dan membawa Turki ke arah yang lebih maju. Bagi kita umat Islam, Ataturk ni merupakan seorang pengkhianat dan juga yang merampas kuasa dari Kerajaan Uthamaniah. Pro bagi masyarakat Turki dan Kontra bagi masyarakat Islam dalam hal ni. Bila tengok sendiri baru kita tahu dan faham kenapa Ataturk begitu disanjung oleh mereka.

Berlatarbelakangkan Jalan Menuju Muzium Ataturk

Istanbul Menggamit Hati..

Pukul 10 malam kami meninggalkan Ankara dengan menaiki keretapi. Sebelum tren bergerak mata dah mula nak pejam. Seharian berjalan memang memenatkan. Keretapi Turki memang selesa dan sesuai untuk perjalanan yang jauh. Perjalanan mengambil masa 8 jam ke Istanbul tak terasa, sedar je dah sampai ke stesen akhir di Istanbul iaitu Haydarpasa.
Dari Haydarpasa kami menaiki feri untuk ke kawasan pelancongan Blue Mosque dan dapat la sewa hotel murah dengan harga 25 YTL untuk seorang. Murah ke tu..??25 YTL lebih kurang 60 MYR, murah la kot ye.
Suasana Istanbul memang menyegarkan, cuaca sejuk dan dingin walaupun kadang - kadang agak menyeksakan membuatkan kami senang nak jalan lama - lama. Destinasi pertama ialah Topkapi Sarayi, Istana tinggalan pemerintah Uthmaniah dulu. Macam - macam ada dalam ni samapaikan janggut nabi pun ada, tangan nabi John (Yahya) pun ada. Betul ke tidak taktau la kan. Malang sungguh sebab tak boleh ambil gambar, kalau tidak penuh memory dengan gambar - gambar tu.

Hadapan Pintu Masuk Topkapi Sarayi

Pintu Gerbang Menuju Ke Istana Topkapi ( Topkapi Sarayi )

Satu tempat yang mesti lawat, apa lagi kalau bukan Blue Mosque. Aku pun tak pasti sangat apa cerita di sebalik Blue Mosque ni. Nama sebenarnya ialah Sultan Ahmet Mosque atau lebih dikenali dengan Blue Mosque la kan. Bentuk dia macam Masjid Wilayah kat KL tu la, tak yah susah - susah datang tengok kat sini. Masjid Wilayah tu lagi blue aku rasa, Blue Mosque ni tak la blue sangat pun, ntah kaler apa pun tak tau..apa - apa lah..

Pilih Yang Mana Satu Nak dibuat Menantu..Berlatarbelakangkan Blue Mosque.

Aya Sofia

Binaan yang seakan - akan Blue Mosque menarik perhatian kami. Inilah dinamakan Aya Sofia. Mesti semua orang tau kan. Aya Sofia ni merupakan gereja pada asalnya sebelum kedatangan Islam. Bila Sultan Muhammad al - Fateh membuka Contantine, gereja tadi ditukarkan kepada masjid. Masih ada lagi kesan - kesan lukisan gereja pada dinding - dinding masjid ini. Selepas Turki diperintah oleh Ataturk, masjid ini sekali lagi ditukarkan menjadi muzium sehingga la sekarang dan menjadi tempat pelancongan yang masyur di Istanbul.

Mimbar tinggalan Islam di Aya Sofia

Sebahagian lukisan di dinding Aya Sofia yang di pamerkan.

Blue Mosque, pandangan dari Aya Sofia

Ruang dalaman Aya Sofia

Pintu Masuk Aya Sofia

Sebelum bertolak balik kami sempat makan tengah hari ikan bakar. Bot - bot yang aku rasa mungkin dah tak boleh jalan, depa modified jadikan kedai makan ikan bakar. Memang nikmat yang tak tertanggung dapat makan ikan bakar di kala angin sejuk macam peti ais. Tengah hari sejuk macam pagi buta, kena pulak makan ikan bakar panas..huh..mengasyikkan la..

Kami berangkat pulang ke Syria dengan keretapi pada jam 11.50 malam. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 2 hari. Dari Istanbul kami naik keretapi menuju ke Adana mengambil masa 23 jam, dari Adana menaiki bas ke Antakia 2 jam dan dari Antakia ke Damsyik lebih kurang 5 jam. kali la semua tu, agak - agak 2 hari juga kot. Ditambah dengan transit di stesen bas dan sebagainya. Walaupun perjalanan yang panjang dan lama, kamo tak la rasa terlalu penat dan letih. Suasana stesen bas yang cantik, bersih, kondisi kenderaan yang selesa membuatkan perjalanan kami selesa dan menyeronokkan.

Atas bot, makan tengah hari ikan bakar..sedap sungguh..

Spice bazaar

Sedikit sebanyak pengalaman dan perjalanan untuk tatapan. Kena jugak la dengan tema blog aku ni..Sejauhku Melangkah..Jauh dah aku melangkah ni. Tapi satu lirik lagu yang membuatkan aku selalu teringat seseorang..

Jauh telah langkah ku jelajah,
Dakapmu laman yang kurindu,
Luas sudah kulihat dunia,
Senyummu ukiran terindah,

Tiap perilaku dan budimu,
Tiap air mata tumpah darah,
Menjadi perlambangan sejati,
Kasih tak bersyarat,

Ibu..redup matamu,
Memayungi bahagiaku,
Hanya ditapak kakimu,
Terletaknya syurga buatku..

3 ulasan:

Noorsyahida 7 April 2009 pada 2:33 PG

salam..bertuahnya berpeluang melawat Turkey.... moga disitu juga khilafah kan bertapak semula..bahkan diseluruh bumi Allah... amin..

melonjak2 di hati nak ke sana..insyaAllah suatu hari nanti...

FiZzOu 11 April 2009 pada 1:25 PG

part yg last tu macam nak beli hati je......

Reena 28 Disember 2012 pada 12:22 PG

salam, saya fara student UM. saya nak buat praktikal di turki. dan saya rancang untuk buat praktikal di kedutaan malaysia di ankara. masalahnya, saya email banyak kali, dan tiada satu pun yang balas. macam mana saya boleh contact mereka ya. kebetulan saya terjumpa blog kamu, dan mungkin kamu ada contact number di sana. saya perlukan sesegera yang mungkin dan saya boleh porses segala urusan dengan pihak universiti saya. email saya: FararinaK@yahoo.com