sejauh ku melangkah

semakin jauh ku melangkah..semakin banyak cabaran mendatang

Calon Mahasiswa ke Timur Tengah Diseru Agar Bersikap Terbuka

Dipetik dari laman : www.ismaweb.net
Calon Mahasiswa ke Timur Tengah Diseru Agar Bersikap Terbuka

Presiden ISMA, Ustaz Abdullah Zaik Abdul Rahman menyeru para mahasiswa yang akan ke Timur Tengah agar bersikap terbuka dan bijak dalam menangani isu kepelbagaian persatuan pelajar di sana nanti. Sikap terbuka ini menurutnya adalah kunci kepada kesatuan umat Islam sebelum ini. Menguruskan kepelbagaian pandangan dan pendekatan setiap persatuan di sana adalah suatu yang akan menguji ilmu dan sikap seseorang.
Beliau berucap demikian ketika merasmikan majlis penutup program Selangkah ke Bumi Anbiya' (SKBA) anjuran Sekretariat Luar Negara ISMA yang telah berlangsung pada 22-24 Mei 2009 lepas.
Program khas persediaan bagi mahasiswa yang akan melanjutkan pengajian ke Timur Tengah ini diadakan atas keprihatinan Sekretariat Luar Negara ISMA terhadap masalah-masalah yang biasanya dihadapi oleh pelajar-pelajar Malaysia di sana. Apatah lagi bilangan pelajar yang dihantar ke sana semakin meningkat saban tahun.
Tidak dinafikan, pelajar-pelajar lepasan SPM, STAM, dan diploma pengajian Islam cenderung untuk melanjutkan pengajian mereka ke Timur Tengah demi menggali khazanah ilmu Islam yang diwariskan para Ulama’. Satu hakikat yang terpaksa diakui ialah kebanyakan dari pelajar-pelajar ini kebiasaannya pergi tanpa memiliki persediaan mental dan gambaran cara pembelajaran yang cukup. Kesannya, mereka mengambil masa yang lama untuk menyesuaikan diri dengan suasana di sana, dan seringkali mengalami masalah dalam pembelajaran mereka.
Ini adalah kali ke-enam Sekretariat Luar Negara ISMA menganjurkan program seumpama ini. Berbeza dari program-program persediaan yang biasa, Selangkah Ke Bumi Anbiya’ ini mendedahkan kepada para peserta secara terperinci tentang sistem dan maklumat mengenai setiap bidang pelajaran yang semasa dan terkini. Kesemuanya dibentangkan oleh para graduan alumni Al-Azhar sendiri.
Aspek persediaan mental dan rohani pelajar sebagai seorang mahasiswa yang memikul risalah Islam turut ditekankan melalui satu slot menarik yang dinamakan sebagai slot ‘Ijazah dan Risalah’, yang kemudiannya menjadi satu bahan perbincangan yang memberangsangkan di kalangan peserta. Tidak ketinggalan satu forum khas bertemakan 'Peranan mahasiswa Timur Tengah dan cara menggapainya' yang menampilkan Dr Zainur Rashid Zainuddin, Naib YDP ISMA Seremban dan Ustaz Ahmad Zainal Abidin, YDP ISMA Melaka, yang berjaya mengupas persoalan-persoalan penting tentang dinamika masa depan mahasiswa Timur Tengah.


sambung baca di:
http://ismaweb. net/v2/Article10 56.html
http://bumianbiya. blogspot. com/

0 ulasan: