sejauh ku melangkah

semakin jauh ku melangkah..semakin banyak cabaran mendatang

Kembara : Episod 1 - Jordan

Alhamdulillah, kesyukuran dipanjatkan kepada Allah SWT atas kuniaan nikmatNya yang tidak terhingga. Atas nikmat Allah juga dapat aku bersama sahabat2 mengembara dan mencari pengalaman yang tidak ternilai. Sedikit sebanyak catatan perjalanan ataupun pengembaraan kami menempuh sirah Rasulullah SAW di Jordan dan Syria dan juga pemerintahan Kesultanan Uthmaniah di Istanbul.

12 Feb 2009

Kami bertolak dari asrama lebih kurang pukul 8.30 malam. Syarikat bas yang ditempah dah pesan supaya datang awal untuk rekod nama dalam sistem dia. Bersungguh – sungguh kami datang awal, tapi bas tak sampai2 lagi. Hampir jam 11 malam baru bergerak meninggalkan Madinah. Satu aksi yang menarik bila tengok arab2 ni berebut2 nak letak beg depa dalam perut bas. Kami berlima hanya tengok dari jauh sambil pegang beg masing2. Dalam kepala dah terbayang saat2 yang akan ditempuh sepanjang perjalanan nanti.

13 Feb 2009

Perjalanan sepanjang malam tu agak menyeksakan sebab arab2 ni dah terbiasa dengan rokok. Cuba la bayangkan, sepanjang jalan asyik hisap rokok sampai berasap dalam bas tu. Kami yang bujang2 ni pun tak tahan, apatah lagi satu keluarga muda dengan 2 orang anak kecil yang selalu menangis. Boleh dikatakan Rokok dan arab ni cukup rapat dan sinonim la. Kalau di Malaysia masyarakat kita dah di ajar supaya tak merokok di tempat awam dan tertutup. Masyarakat arab ni tak pernah langsung diajar dan kalau diajar pun dia buat tak tau saja. Yang tua pun bukan main lagi rokoknya, apatah lagi yang muda. Macam nak telan ja rokok tu.

7 am
Tepat jam 7 pagi kami sampai di Imigresen jordan. Alhamdulillah urusan tak la susah sangat Cuma agak lewat sikit sebab bos imigresen tak sampai lagi. Jadi kena tunggu bos sampai baru la boleh keluarkan visa. kat sini kami dah mula nampak perbezaan antara arab Syam ( Jordan dan Syria ) dengan arab dari Saudi. Depa ni sangat helpful dan suka amik berat walaupun kita ni bukan orang dia. Kalau arab dari Saudi jangan harap la, nak susahkan orang lagi ada la. Nama ja duduk kat tanah haram, dekat dengan masjid nabawi dan masjidil haram, akhlak tak dak langsung. Pegawai imigresen tu pun ambil keputusan untuk telefon bosnya tadi dan tanya apa nak buat dengan depa 5 orang ni. Lebih kurang 2jam juga la kat situ baru selesai.

1pm
Bas mula memasuki Amman dan meninggalkan kami di satu tempat macam stesen bas juga, tapi stesen bas untuk perjalanan luar negara. Bas tu akan terus ke Damascus, Syria. Dari Amman kami perlu menuju ke Univ. Yarmouk di Irbid. Terpinga2 jugak la walaupun reti cakap arab. Wakil persatuan pelajar jordan akhirnya memberi direction supaya menuju je kompleks bas dengan teksi. Dari situ kami boleh nak bas ke Irbid dengan harga yang berpatutan. Kalau main bedal ja kat situ, mesti kena ‘sembelih’ punya.

Suasana stesen bas Amman, nama dia Mujamma’ Syamal.

5pm
Perjalanan dari Amman ke Irbid tak la jauh sangat, Cuma 1 jam setengah ja. Sampai di Irbid kami disambut oleh pelajar2 di sana dan diberikan penginapan di rumah Syakir ( Dentist, JUST ) dan Afif. Selepas isyak bermula majlis perasmian Persidangan Tahunan Mahasiswa seJordan (PERTAMA) di dewan Univ. Yarmouk. Aku ni Cuma pelancong, tapi disebabkan aku bersama2 dengan wakil2 dari Madinah yang dijemput, secara tak langsung aku turut jadi anggota delegasi Madinah. Akh Husaini ( penasihat PPM ), Akh Azhar ( YDP PPM ), Akh Pokmat ( mantan YDP ), Akh Syazwan ( mantan Setiausaha ) dan aku sendiri ( Exco Sukan ). Di PERTAMA Akh Husaini membentangkan kertas kerjanya, sambil depa dok bersidang tu aku ambil kesempatan ziarah la ikhwah Jordan yang dah lama tak jumpa. Dapat la aku dan Pokmat makan tengah hari sedap dan free jumaat tu.

Dari kiri : Pokmat, Syamil (Medic,Jordan), aku, Syazwan, Marwan (Medic,Jordan).
Duduk kiri : Aiman (tuan rumah), Dr. Munir ( Medic,Jordan), Wan Ahmad(adik Pokmat)

Delegasi Madinah bergambar depan Rumah

17 Feb 2009

PERTAMA berlangsung selama 3 hari, kami berkampung di Irbid 3 hari la jugak. Hari yang ke-4 kami mula melangkah memulakan cuti – cuti Jordan. Bermula dengan perjalanan menuju ke tapak peperangan Yarmouk yang tak jauh dari bandar Irbid, kemudian ke satu tempat yang dinamakan sebagai Umm Qais, bandar dekapolice tinggalan rom ketika menjajah tanah Syam sebelum kedatangan Islam.

Berlatarbelakang Tapak Perang Yarmouk

Bersama Tuan Haji Sulaiman, Pengarah MSD Jordan

Malaysian student Department (MSD), Jordan

4 pm
Agak lama jugak kami kat MSD tu, hampir magrib baru kami bergerak keluar menuju ke Ashabul kahfi seperti yang dirancang. Hari dah mula gelap, kalau ke tempat Ashabul kahfi pun tak dapat nak tengok apa. Akhirnya Amir perjalanan buat keputusan untuk ke Balad (Pusat Bandar) untuk menjamu selera. Sarapan pagi je yang agaknya dah selesai diproses, perut memang berbunyi2 la. Kepala kambing jugak yang dicari kat Jordan ni. akhirnya dapat la jugak kami merasa kepala kambing Jordan, sama ja macam kat Madinah. Lepas makan tu suma lentok habis, tinggal la aku sorang2 bawak keta. Malam tu jugak kami teruskan perjalanan ke Mu’tah yang mengambil masa lebih kurang 2 jam dari Amman. Dari mula naik keta sorang2 tidoq dan tinggal la aku sorang bawak keta. Nasib baik Arif kat sebelah dok layan sembang dengan aku. Kalau tidak pakat2 lena la tepi jalan.

Pekan Mu’tah dah sunyi walaupun jam baru pukul 10 malam. Kami terus ke rumah penginapan yang sudah dihubungi iaitu saudara Abdul Muhaimin. Kat Mu’tah ni memang sejuk sungguh. Nak wuduk pun tak berani, apatah lagi nak mandi. Solat tu wajib, kena jugak la amik wuduk dengan ayaq sejuk macam dalam peti ais. Ingatkan sejuk ni nikmat kan, tapi boleh jadi bala dan seksa juga la. Agungnya ciptaan Allah.

18 Feb 2009

7 am
Pagi – pagi lagi Pokmat dah gerak suh gosok gigi. Pukul 8.30 kami dah mula bergerak keluar dari rumah dan menuju ke destinasi yang paling ditunggu – tunggu iaitu Petra. Kata orang kalau ke Jordan, tak lengkap kalau tak ke Petra. Lebih kurang 2jam perjalanan sampai la ke Petra yang dipenuhi dengan pelancong2 asing. Usaha kami untuk masuk ke dalam ialah dengan meminjam kad2 pelajar Jordan untuk mendapat diskaun. Harga yang perlu dibayar untuk setiap orang sebanyak 21JD, lebih kurang RM 100 lebih jugak la. Tapi kalau guna student kad dapat la diskaun 1JD je. Banyak sangat bezanya, tak puas hati betul. Akhirnya kami terperangkap sebab arab yang jaga kaunter tiket dah terperasan yang kad2 tu bukan kami yang punya. Memang frust gila tak dapat masuk, kalau nak jugak masuk kena bayaq 21JD la. Tak sanggup aku, banyak lg nk belanja ni. terpaksa la kami patah balik dengan hati yang kecewa dan berfikir sejenak apa nak buat. Tiba2 dapat idea dari seorang penjual kat situ, katanya ada lagi satu Petra yang nama dia Little Petra. Tak kena bayar pun, masuk free ja. Dengaq dia kata free kami pun dengan sepantas kilat terus ke sana. Walaupun tak sama dan tak seluas Petra yang kena bayaq tu, tak kisah la. Ada jugak kenangan kat Petra ni. Kalau orang tanya dah p ke Petra, aku jawab la aku dah p..huhu..

Pokmat ( Amir perjalanan ), Dok tengah fikir macam mana nak masuk jugak Petra..

Akhirnya tersenyum tengok Little Petra

Sebahagian Petra

2 pm
Kami kembali ke Mu’tah untuk makan tengah hari di rumah Muhaimin dan berehat sebentar sebelum meneruskan perjalanan ke Laut mati. Perjalanan ke Laut Mati dari Mu’tah tak la jauh sangat, cuma jalan yang curam dan berselekoh tajam membuatkan perjalanan jadi agak panjang. Hampir gelap baru kami sampai ke Laut Mati, hajat di hati nak merasa mandi Laut mati. Musim sejuk pulak siangnya pendek, pukul 5 dah gelap. Bila hari dah gelap tak dapat nak merasa terapung di Laut Mati walaupun depa cakap aku tak boleh terapung sebab berat. Last – last suma tak dapat mandi. Sempat jugak berhenti seketika bergambar sebelum matahari terbenam dan menikmati udara dingin Laut Mati.

7 pm
Dalam perjalanan ke Mafraq, kami singgah di Amman ziarah kawan lamaku Mahyuddin. Dia baru ja sampai dari Malaysia hari tu. Ingatkan dah tak sempat nak jumpa, dapat la jugak jumpa dan dia sampaikan pesanan2 ringkas dari seseorang. Jauh di mata, tapi tak pernah lupa nak sampaikan pesan2 baik kat aku. Terima kasih..bersama Mahyuddin dan kawan2 kami dijamu dengan nasi beriyani Yaman yang sedap tu, kambing lagi..sejuk2 ni memang best panaskan badan dengan kambing kan.

10 pm
Usai makan dan solat, mata pun dah mengantuk. Tapi perjalanan mesti diteruskan. Kalau tidak jadual yang ditetapkan akan menyimpang dan budget pun akan lari. Sekali lagi aku sorang2 pegang stereng balik ke Irbid. Hujan malam tu buatkan mata aku cerah ja tengok jalan. Jalan pulak bukit bukau, banyak polis, tak dapat nak laju2. kawan2 suma dah mimpi sampai ke Turki. Hampir jam 11 lebih baru sampai ke Irbid buat kali kedua untuk bermalam di rumah Syakir dan Afif.

19 Feb 2009

Destinasi terakhir di Jordan ialah Mafraq. Mafraq dah sempadan dengan Syria, jadi senang la kami nak ke Syria nanti. Kami bermalam di Imarah yang dihuni oleh pelajar2 Malaysia dan sempat basuh baju di asrama adik pokmat di Universiti Al-bait.